|  |  | 
  Kako putovati
Lujzijanom 
  Remek djelo
Filipa 
  Vukasovića 
  Na prometnici kojoj se 
  divila
cijela Europa 
  Naselja uz Lujzijanu 
  Ostanite koji dan 
  dulje,uživajte
u prirodi 
  punoj divlje romantike 
  Krenite Lujzijanom 
  brzinom
njenih prvih 
  putnika 
  Karta Lujzijane - 
  četiri okruga 
  >
		
		Jeste li znali? 
  Znamenite 
		ličnosti |  | 
		JESTE LI ZNALI
 
  Prve prometnice koje su kroz Gorski kotar vodile iz unutrašnjosti prema 
		moru bili su zrinsko-frankopanski putovi (15. do 17. st.), a prve 
		makadamske ceste Karolina (građena od 1726. do 1732. g., povezala 
		Karlovac s Rijekom) i Jozefina (građena od 1770. do 1779. g., povezala 
		Karlovac i Senj). Gradnja najznačajnije, Lujzinske ceste započela je na 
		riječkoj Fiumari 1803. godine, pod rukovodstvom Hrvata, generala Filipa 
		Vukasovića. Nakon njegove pogibije u bici kod Wagrama 1809. g. gradnju 
		ceste preuzimaju Francuzi i dovršavaju je 1811. g. na  karlovačkom 
		Dubovcu. Nakon odlaska Francuza u Beču je 1816. godine osnovano Društvo 
		Lujzinske ceste koje je dobilo koncesiju na njenu uporabu. Tada je 
		postavljeno i ravnateljstvo Društva s glavnim ravnateljem na čelu 
		namještenim u Beču, mjesnim nadzornikom koji je sjedio u Karlovcu te 
		inženjerskim pristavima odgovornim za svaki od četiri okruga Lujzinske 
		ceste, tadašnjih „distrikta“, 
 sa sjedištima u Bakru, Lokvama, Dobri i Modruš Potoku. U svakom okrugu 
		cestu je održavalo desetak cestara. Vozarina se naplaćivala na pet 
		glavnih mitnica (Orehovica, Meja, Delnice, Severin, i Gornje
  Stative), 
		odnosno dvanaest manjih. Cijena prijevoza tada uobičajenog tereta, drva 
		za brodogradnju, žitarica, duhana i potaše, iznosila je od 10 do 15 
		krajcara. Nakon dovršetka izgradnje željezničke pruge od Karlovca do 
		Rijeke 1873. g. na cesti opada promet i trgovina. Tek pojavom motornih 
		vozila početkom dvadesetog stoljeća Lujzijana ponovo vraća svoju 
		prometnu važnost. 
 Još uvijek postoje dvojbe oko porijekla imena ceste. I dok neki drže da 
		je nazvana po Mariji Ludovici, trećoj supruzi cara Franje I., drugi su 
		uvjereni da je za njeno ime zaslužna kći istog austrijskog cara i 
		Napoleonova supruga Marija Lujza.
 
		
		
 
 
 |  |