|  |  | 
  Kako putovati
Lujzijanom 
  Remek djelo
Filipa 
  Vukasovića 
  Na prometnici kojoj se 
  divila
cijela Europa 
  Naselja uz Lujzijanu 
  Ostanite koji dan 
  dulje,uživajte
u prirodi 
  punoj divlje romantike 
  Krenite Lujzijanom 
  brzinom
njenih prvih 
  putnika 
  Karta Lujzijane - 
  četiri okruga 
  Jeste 
		li znali? 
  >
		
		Znamenite ličnosti |  | 
		
		ZNAMENITE 
		LIČNOSTI
 Prve prometnice koje su kroz Gorski kotar vodile iz unutrašnjosti prema 
		moru bili su zrinsko-frankopanski putovi (15. do 17. st.), a prve 
		makadamske ceste Karolina (građena od 1726. do 1732. g., povezala 
		Karlovac s Rijekom) i Jozefina (građena od 1770. do 1779. g., povezala 
		Karlovac i Senj). Gradnja najznačajnije, Lujzinske ceste započela je na 
		riječkoj Fiumari 1803. godine, pod rukovodstvom Hrvata, generala Filipa 
		Vukasovića. Nakon njegove pogibije u bici kod Wagrama 1809. g. gradnju 
		ceste preuzimaju Francuzi i dovršavaju je 1811. g. na karlovačkom 
		Dubovcu. Nakon odlaska Francuza u Beču je 1816. godine osnovano Društvo 
		Lujzinske ceste koje je dobilo koncesiju na njenu uporabu. Tada je 
		postavljeno i ravnateljstvo Društva s glavnim ravnateljem na čelu 
		namještenim u Beču, mjesnim nadzornikom koji je sjedio u Karlovcu te 
		inženjerskim pristavima odgovornim za svaki od četiri okruga Lujzinske 
		ceste, tadašnjih „distrikta“,
 
 sa sjedištima u Bakru, Lokvama, Dobri i Modruš Potoku. U svakom okrugu 
		cestu je održavalo desetak cestara. Vozarina se naplaćivala na pet 
		glavnih mitnica (Orehovica, Meja, Delnice, Severin, i Gornje Stative), 
		odnosno dvanaest manjih. Cijena prijevoza tada uobičajenog tereta, drva 
		za brodogradnju, žitarica, duhana i potaše, iznosila je od 10 do 15 
		krajcara. Nakon dovršetka izgradnje željezničke pruge od Karlovca do 
		Rijeke 1873. g. na cesti opada promet i trgovina. Tek pojavom motornih 
		vozila početkom dvadesetog stoljeća Lujzijana ponovo vraća svoju 
		prometnu važnost.
 
 Još uvijek postoje dvojbe oko porijekla imena ceste. I dok neki drže da 
		je nazvana po Mariji Ludovici, trećoj supruzi cara Franje I., drugi su 
		uvjereni da je za njeno ime zaslužna kći istog austrijskog cara i 
		Napoleonova supruga Marija Lujza.
 
 
  Genijalni graditelj Lujzinske ceste Filip Josip Vukasović rodio se u 
		senjskoj patricijskoj obitelji 1755. godine u Sv. Petru (Bruvno) u Lici. 
		Kao i njegovi preci, posvetio se vojničkom zvanju. Njegovo izvrsno 
		poznavanje matematike, geometrije i kartografije uvelike mu je pomoglo u 
		gradnji Lujzijane kada je na samom radilištu često bio primoran 
		istovremeno vršti njeno trasiranje, odnosno planirati i izvoditi radove. 
 Osim što se istakao u više cestograditeljskih poduhvata, Vukasović se 
		hrabrošću i snalažljivošću iskazao i na bojnom polju. I sam Napoleon 
		izuzetno ga je cijenio kao protivnika. Nakon ranjavanja u bici kod 
		Wagrama, u pokušaju da mu spasi život, angažirao je svoje najbolje vojne 
		liječnike. Filip Vukasović od zadobivenih je rana ipak preminuo 8. 
		kolovoza 1809. ostavivši za sobom remek djelo tadašnje cestogradnje.
 
 
  Zagrebački biskup Maksimilijan Vrhovac (1752. - 1827.)
 bavio se i mnogim 
		svjetovnim poslovima. Između ostalog bio je uključen i u izgradnju 
		Lujzinske ceste. Svojom je materijalnom i naročito moralnom potporom 
		svesrdno pomagao njenom graditelju.
 
 
 
 Znameniti hrvatski jezikoslovac, književnik i povjesničar, rođeni 
		Lokvarac -
  Rudolf Strohal (1856. - 1936.) svojom se knjigom Uz Lujzinsku 
		cestu na najljepši način odužio Lujzijani. U njoj je opisana povijest 
		gradnje ceste, kraja kojim prolazi, gradova i mjesta koja povezuje. U 
		zaglavnoj bilješci sam autor kaže: Ovu sam knjigu napisao, da se odužim 
		u starosti slatkoj uspomeni na najsretnije doba moga života, što sam ga 
		proveo uz Lujzinsku cestu. Uz Lujzinsku sam cestu prvi puta ugledao 
		sunce, uz Lujzinsku sam cestu proveo mlade svoje dane, Lujzinsku sam 
		cestu prešao bezbroj puta, znao sam ne samo za svaku kuću uz nju, nego i 
		za svaki kamen i drvo. 
		
		
 
		
 
 |  |