 |
 |
Kako putovati
Lujzijanom
Remek djelo
Filipa
Vukasovića
Na prometnici kojoj se
divila
cijela Europa
Naselja uz Lujzijanu
Ostanite koji dan
dulje,uživajte
u prirodi
punoj divlje romantike
Krenite Lujzijanom
brzinom
njenih prvih
putnika
Karta Lujzijane -
četiri okruga
Jeste
li znali?
>
Znamenite ličnosti |
 |
ZNAMENITE
LIČNOSTI
Prve prometnice koje su kroz Gorski kotar vodile iz unutrašnjosti prema
moru bili su zrinsko-frankopanski putovi (15. do 17. st.), a prve
makadamske ceste Karolina (građena od 1726. do 1732. g., povezala
Karlovac s Rijekom) i Jozefina (građena od 1770. do 1779. g., povezala
Karlovac i Senj). Gradnja najznačajnije, Lujzinske ceste započela je na
riječkoj Fiumari 1803. godine, pod rukovodstvom Hrvata, generala Filipa
Vukasovića. Nakon njegove pogibije u bici kod Wagrama 1809. g. gradnju
ceste preuzimaju Francuzi i dovršavaju je 1811. g. na karlovačkom
Dubovcu. Nakon odlaska Francuza u Beču je 1816. godine osnovano Društvo
Lujzinske ceste koje je dobilo koncesiju na njenu uporabu. Tada je
postavljeno i ravnateljstvo Društva s glavnim ravnateljem na čelu
namještenim u Beču, mjesnim nadzornikom koji je sjedio u Karlovcu te
inženjerskim pristavima odgovornim za svaki od četiri okruga Lujzinske
ceste, tadašnjih „distrikta“,
sa sjedištima u Bakru, Lokvama, Dobri i Modruš Potoku. U svakom okrugu
cestu je održavalo desetak cestara. Vozarina se naplaćivala na pet
glavnih mitnica (Orehovica, Meja, Delnice, Severin, i Gornje Stative),
odnosno dvanaest manjih. Cijena prijevoza tada uobičajenog tereta, drva
za brodogradnju, žitarica, duhana i potaše, iznosila je od 10 do 15
krajcara. Nakon dovršetka izgradnje željezničke pruge od Karlovca do
Rijeke 1873. g. na cesti opada promet i trgovina. Tek pojavom motornih
vozila početkom dvadesetog stoljeća Lujzijana ponovo vraća svoju
prometnu važnost.
Još uvijek postoje dvojbe oko porijekla imena ceste. I dok neki drže da
je nazvana po Mariji Ludovici, trećoj supruzi cara Franje I., drugi su
uvjereni da je za njeno ime zaslužna kći istog austrijskog cara i
Napoleonova supruga Marija Lujza.
Genijalni graditelj Lujzinske ceste Filip Josip Vukasović rodio se u
senjskoj patricijskoj obitelji 1755. godine u Sv. Petru (Bruvno) u Lici.
Kao i njegovi preci, posvetio se vojničkom zvanju. Njegovo izvrsno
poznavanje matematike, geometrije i kartografije uvelike mu je pomoglo u
gradnji Lujzijane kada je na samom radilištu često bio primoran
istovremeno vršti njeno trasiranje, odnosno planirati i izvoditi radove.
Osim što se istakao u više cestograditeljskih poduhvata, Vukasović se
hrabrošću i snalažljivošću iskazao i na bojnom polju. I sam Napoleon
izuzetno ga je cijenio kao protivnika. Nakon ranjavanja u bici kod
Wagrama, u pokušaju da mu spasi život, angažirao je svoje najbolje vojne
liječnike. Filip Vukasović od zadobivenih je rana ipak preminuo 8.
kolovoza 1809. ostavivši za sobom remek djelo tadašnje cestogradnje.

Zagrebački biskup Maksimilijan Vrhovac (1752. - 1827.)
bavio se i mnogim
svjetovnim poslovima. Između ostalog bio je uključen i u izgradnju
Lujzinske ceste. Svojom je materijalnom i naročito moralnom potporom
svesrdno pomagao njenom graditelju.
Znameniti hrvatski jezikoslovac, književnik i povjesničar, rođeni
Lokvarac -
Rudolf Strohal (1856. - 1936.) svojom se knjigom Uz Lujzinsku
cestu na najljepši način odužio Lujzijani. U njoj je opisana povijest
gradnje ceste, kraja kojim prolazi, gradova i mjesta koja povezuje. U
zaglavnoj bilješci sam autor kaže: Ovu sam knjigu napisao, da se odužim
u starosti slatkoj uspomeni na najsretnije doba moga života, što sam ga
proveo uz Lujzinsku cestu. Uz Lujzinsku sam cestu prvi puta ugledao
sunce, uz Lujzinsku sam cestu proveo mlade svoje dane, Lujzinsku sam
cestu prešao bezbroj puta, znao sam ne samo za svaku kuću uz nju, nego i
za svaki kamen i drvo.
|
 |